* Interviu cu psiholog Carmen Platon, profesor consilier școlar al Liceului „Ion Creangă” Tulcea
O mare parte dintre elevii de liceu, chiar şi cei aflaţi abia în clasa a IX-a, se gândesc ce vor face odată cu finalizarea acestor studii, către ce facultate vor merge sau ce profesii vor urma. Mulţi elevi care învaţă acum în clasa a XII-a sunt încă nehotărâţi şi nu ştiu ce vor face după ce vor absolvi liceul. Iată ce spune psihologul Carmen Platon, profesor consilier școlar al Liceului „Ion Creangă” (Pedagogic) Tulcea:
Reporter: Care sunt premisele care stau la baza alegerii viitoarei profesii?
Carmen Platon: Consilierea carierei cunoscută și sub denumirea de consiliere vocațională sau orientare școlară și profesională se bazează pe o premisă, şi anume existența unei concordanțe între ceea ce vrea, ceea ce poate și ceea ce trebuie să facă elevul. Altfel spus, în alegerea viitoarei profesii, este important să se țină seama de necesitatea asigurării unui echilibru între aspirațiile școlare, posibilitățile elevului și cerințele vieții sociale.
Rep.: Cine ar putea să îi îndrume pe elevi spre alegerea viitoarei profesii?
C.P.: Alături de părinți, profesori, prieteni, rude, profesorul consilier școlar are rolul de a sprijini elevul la momentul potrivit, oferindu-i informațiile de care are nevoie, ajutându-l să interpreteze și să utilizeze aceste informații în orele de Consiliere și Orientare Școlară, din cadrul modulului tematic numit „Planificarea carierei”. Profesorul consilier școlar îndrumă elevul spre o profesie sau o familie de profesii pentru care acesta dovedește că are înclinații și aptitudini.
Rep.: Există anumite metode prin care elevii să îşi poată alege mai uşor viitoarea profesie sau facultate?
C.P.: Elevii, înainte de a alege să meargă către o anumită facultate sau profesie, trebuie ca ei să se cunoască foarte bine. Noi n