Staţia CFR din Brad, considerată una dintre cele mai frumoase gări din România, are fundaţia grav afectată şi se va dărâma dacă nu se vor face urgent lucrări de consolidare. Planşeul dintre parterul clădirii şi subsol s-a prăbuşit deja pe o porţiune considerabilă. De peste 50 de ani, imobilul se află într-o continuă stare de degradare.
Activitatea feroviară din ce în ce mai redusă nu mai justifică investiţii masive în clădire, iar conducerea CFR nu este interesată să reabiliteze un monument architectural clasat în Patrimoniul Naţional.
Au început să cadă planşeele
Cu câţiva ani în urmă au apărut primele semne îngrijorătoare legate de rezistenţa clădirii în care funcţionează Staţia CFR din Brad, în momentul în care tavanul sălii de aşteptare şi al pridvorului a început să se desprindă. Conducerea SN CFR a promis, în momentul respectiv, că va aloca bani pentru reabilitarea clădirii. Dar proiectul consolidării Gării din Brad nu mai este o prioritate pentru conducerea CN CFR, cu toate că a fost prins anul trecut în bugetul de investiţii.
Costurile pentru renovarea clădirii de patrimoniu în care a funcţionat staţia CFR din Brad au fost estimate la 750–800 de mii de lei. SN CFR a cheltuit deja o parte din banii alocaţi pe studii de fezabilitate, proiecte tehnice şi avizele necesare obţinerii Autorizaţiei de Construcţie. Proprietarul Gării din Brad, CN CFR, sucursala CREIR CF Timişoara a obţinut toate avizele necesare începerii lucrărilor, pe baza unui proiect realizat de SC Poiect CF Bucureşti SRL – Agenţia teritorială Timişoara.
Pentru obţinerea avizelor şi pentru proiectul de renovare a clădirii vechii gări din Brad, din bugetul CN CFR au fost plătiţi peste 100.000 de lei. Cu toate că s-au cheltuit aceşti bani şi au fost obţinute toate avizele, inclusiv cel de la Comisia Zonală a Monumentelor Istorice a Ministerului Culturii, constructorii n