Un plus de informare, dar şi o recomandare cinstită de la medici şi farmacişti ar putea ajuta la scăderea considerabilă a costurilor cu medicamentele în România. Mai exact, vorbim de o economie anuală de 100 de milioane de euro în cazul în care oamenii ar cumpăra medicamentele generice, mai ieftine, care au exact aceeaşi eficienţă ca cele inovative, mai scumpe.
"Economiile rezultate ar putea fi direcționate către alte zone sub presiune ale sistemului de sănătate, cum ar fi construirea de noi spitale, creșterea salariilor personalului medical sau plata arieratelor sistemului medical." a declarat Laurențiu Mihai, Director Executiv APMGR, comentând rezultatele unui studiu realizat cu KPMG România.
De cele mai multe ori, farmaciştii profită de lipsa de informaţie a pacienţilor, care nu ştiu că pot achita o coplată mult mai mică la produsele generice decât la cele originale, identice din toate punctele de vedere, potrivit Agenţiei Naţionale a Medicamentului. Mai puţin la preţ, unde diferenţa este considerabilă de cele mai multe ori. Să luăm exemplul substanţei active Ibuprofen, al cărei generic este mai ieftin de trei ori decât originalul. Sau, şi mai grăitor, exemplul substanţei active Montelukastum, pentru care 28 de pastile originale costă 145 de lei, iar cel mai ieftin echivalent generic doar 53 de lei. De cele mai multe ori, dacă pacientul nu a fost informat de medic că există o variantă mai ieftină a medicamentului prescris, cu atât mai puţin va fi informat de farmacist.
În urmă cu cinci ani, s-a recurs la scrierea substanţei active pe reţete, în locul denumirii comerciale, tocmai pentru a evita cazurile în care medicii şi farmaciştii se înţeleg cu producătorii de medicamente. În lipsa informării benevole, însă, situaţia rămîne aceeaşi. Cel mai bun exemplu este această situaţie: legea prevede că farmaciile sunt obligate să aibă la r