În următorul an, legislația națională fiscală va trebui să conțină criterii clare de determinare și respingere a structurilor fiscale artificiale prin care companiile își reduc nejustificat sau chiar evită plata taxelor și impozitelor. În mod particular, va trebui să fie închisă o portiță prin care anumite structuri de planificare fiscală beneficiază de scutiri de taxe (atunci când compania-mamă își maschează încasarea de dividende de la o companie subsidiară prin intermediul unei structuri hibride; spre exemplu, aportul la capital este considerat, în mod nejustificat/abuziv, ca fiind împrumut la nivelul subsidiarei).
Acestea sunt prevederile propuse la începutul săptămânii de către Comisia Europeană, prin amendamentele aduse la directiva privind grupurile de companii (cunoscută ca ”directiva privind regimul fiscal comun care se aplică societăților-mamă și filialelor acestora”), cu termen de implementare 31 decembrie 2014. În plus, se stipulează clar că, în cazul României, directiva se va aplica tuturor tipurilor de societăți (pe acțiuni, în comandită pe acțiuni, cu răspundere limitată, în nume colectiv, în comandită simplă).
”Previzibilul începe să se producă - domeniul tranzacțiilor intra-grup a devenit cel mai fierbinte subiect de fiscalitate la nivel european, dar și internațional. După planul de măsuri anti-evaziune anunțat de Bruxelles în decembrie anul trecut, executivul european cere acum acțiuni clare din partea statelor membre și, mai mult, le spune și ce portițe trebuie să închidă” – spune Adriana Stoian, director în cadrul firmei de consultanță Transfer Pricing Services.
Consultantul arată că acesta este un semnal clar pentru companii de a începe să-și revizuiască încă de pe acum structurile fiscale, urmărind ca acestea să poată fi oricând justificate din punct de vedere economic (să reflecte riscurile comerciale și realitatea eco