Duşman de clasă la 7 ani
- Aţi venit în România pentru trei săptămâni. Există o imagine anume care să vă fi marcat în mod special în această scurtă întâlnire cu ţara?
- Dacă ar fi să aleg doar una, ar fi pădurea de foioase, în toate culorile toamnei, ce se vedea de la fereastra camerei mele de la Mânăstirea Sâmbăta. La câţiva paşi de mine pornea o potecă ce urca spre munte. Era atâta linişte! Am apreciat foarte mult asta, pentru că trăim într-o lume în care găsim tot mai greu un strop de linişte. Am obiceiul de a lucra dimineaţa, şi la Sâmbăta am lucrat foarte bine. Am ajuns, în sfârşit, pentru prima oară acolo. Îmi doream mai demult să o fac. Încă de când eram directorul Institutului Cultural Român de la Paris şi am vernisat o expoziţie de icoane la Sâmbăta. Acum, fiind în apropiere, la Sibiu, mi-am spus că este momentul. M-am întâlnit cu multă lume în aceste trei săptămâni petrecute în România, unde nu mai venisem de doi ani şi jumătate. Şi am călătorit. De o bună bucată de timp, călătoriile mele sunt fie pelerinaje, fie legate de muncă. La Sibiu am ajuns pentru proiecţia filmului "Afacerea Tănase", care a participat la Festivalul filmului documentar, unde a şi obţinut premiul revistei "Formula AS", pentru cel mai bun documentar românesc. La Bucureşti, am lansat o carte, la Muzeul Literaturii, "Scrisori despre literatură şi teatru". Bucureştiul îmi este foarte drag, sunt ataşat de el. Am călătorit prin marile oraşe europene, dar el are o specificitate, ceva ce nu am mai găsit în alte capitale. Nu ştiu de unde a venit ideea asta, că ar fi Micul Paris. Nici o legătură! Parisul este un oraş atât de regulat, cu străzi trasate geometric, cu legi clare de construcţie. Bucureştiul are o frumuseţe caleidoscopică, cu toate culorile, cu tot felul de construcţii ce se înalţă peste noapte, haotic, alături de case vechi, sup