Trei instantanee cu mulţimile şi două imagini cu tribunele oficiale de la Marea Adunarea Naţională sunt singurele mărturii fotografice ale evenimentelor petrecute la Alba Iulia acum 95 de ani. Toate poartă amprenta lui Samoilă Mârza, un tânăr de 32 de ani, care şi-a câştigat pe bună dreptate renumele de „fotograful Unirii“.
Samoilă Mârza din satul Galtiu, aflat la 11 kilometri de Alba Iulia, şi-a făcut ucenicia de fotograf la Sibiu. N-a apucat să profeseze prea mult, întrucât a început Primul Război Mondial. Tânărul a fost mobilizat şi trimis pe front, ca militar în armata austro-ungară. Mai bine de trei ani a fost în serviciul topografic şi fotografic al armatei. Sfârşitul primei conflagraţii mondiale îl găseşte pe frontul din Italia. De aici ajunge la Viena. Aici face trei clişee fotografice care surprind sfinţirea într-o cazarmă militară a primului steag tricolor al Consiliului Naţional Român Militar.
Aparatul cu burduf, cărat cu bicicleta la Alba Iuliaâ
A ajuns în satul natal, Galtiu, înainte cu patru zile de Marea Adunare de la Alba Iulia. În dimineaţa zilei de 1 Decembrie 1918, şi-a pus pe bicicletă aparatul cu burduf, trepiedul şi clişeele de sticlă şi s-a alăturat delegaţiei din satul său. Înainte de a pleca spre Alba Iulia i-a imortalizat pe tinerii din satul natal, îmbrăcaţi în straie populare. A ajuns în oraşul în care s-a consfinţit Unirea în jurul orei 11.00, pe o vreme mohorâtă. Tânărul nu a reuşit să intre În Sala Unirii, întrucât nu deţinea un credenţional(mandat scris). Autorităţile vremii angajaseră un fotograf german, Bach, care însă a refuzat să se prezinte. Ca urmare, nu există nicio imagine din Sala Unirii, locul în care au avut loc dezbaterile.
Fotografiile lui Mârza, dovada democratică a actului Unirii
Imaginea evenimentelor de acum 94 de ani este comprimată în „trei instantanee cu mulţimile venite la