În primăvara acestui an, senatorii PNL Bihor Valeriu Boeriu şi Cristian Bodea au iniţiat un proiect de lege care să desfiinţeze timbrul de mediu introdus de ministrul de resort, Rovana Plumb, ca o altă formă a vechii taxe auto, şi să instituie o taxă de poluare după model german, inclusă în preţul carburantului şi fixată la un ban pe litru.
Joi, însă, această iniţiativă a fost respinsă prin votul Senatului, pe motiv că ea nu a întrunit acordul Guvernului. "Niciunul dintre parlamentarii USL nu au criticat proiectul nostru, dar au votat cum au arătat cu degetul liderii grupurilor parlamentare, pentru că Guvernul nu a susţinut propunerea", a explicat Valeriu Boeriu.
Modelul Plumb vs. modelul german
Propunerea celor doi senatori liberali avea în vedere atât simplificarea fiscalităţii pentru utilizarea carburanţilor, cât şi înlăturarea inechităţilor instituite în trecut de diferitele forme ale taxei auto.
"În varianta noastră, taxa de poluare inclusă în preţul carburanţilor ar fi fost colectată, simplu, de comercianţi, care ar fi virat-o la buget", a spus Boeriu, în timp ce timbrul de mediu înseamnă mai multă birocraţie şi costuri de încasare şi de administrare din partea statului.
Pe de altă parte, senatorul a arătat că timbrul de mediu, ca şi taxa auto, pedepseşte practic cetăţeanul român care îşi cumpără o maşină, faţă de cel care deja este proprietarul unei maşini. "Eu, care am maşină de 20 de ani, nu plătesc timbrul de mediu, dar cel care acum îşi cumpără din Germania o maşină de 5 ani trebuie s-o plătească. Eu n-o plătesc, deşi fac 30.000 kilometri pe an, iar unul care îşi cumpără acum maşină şi face doar 1.000 de kilometri o plăteşte", a exemplificat Boeriu.
Acesta a mai spus, ca şi până acum, că timbrul de mediu este nedrept şi pentru că cel care îşi cumpără o maşină trebuie să achite timbrul de mediu anticipat, la înscrierea î