Audierile de la finele săptămânii trecute din faţa Comisiilor de Buget Finanţe ale Parlamentului nu au reuşit să lămurească misterul celor 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi care vor fi percepuţi suplimentar şoferilor de la 1 ianuarie 2014.
Unde vor ajunge aceşti bani? Câţi dintre aceştia vor fi destinaţi cu adevărat construcţiei de drumuri sau autostrăzi? Sunt alocările pe 2014 pentru infrastructură, scoţând din calcul supraacciza, cu adevărat mai mari decât în 2013 sau statul a preferat să scoată castanele din foc cu mâna automobiliştilor? Acestea sunt întrebări la care miniştrii nu au reuşit să dea la audieri răspunsuri convingătoare.
Ministrul Proiectelor de Infrastructură, Dan Şova, recunoaşte că, din punct de vedere legal, banii încasaţi suplimentar nu au cum să fie destinaţi infrastructurii de transport. ”Nu ai cum să afectezi un anumit venit unei anumite cheltuieli, e împotriva legii din 1991, de la prima lege a finanţelor publice”, a spus Dan Şova la audieri.
”Taxa de 7 eurocenţi, aşa cum am spus, merge în bugetul Departamentului de Proiecte de Infrastructură pe autostrăzi şi drumuri naţionale (...) normal că putem discuta principial pentru ce se pune o taxă. Această taxă s-a pus pentru a se finanţa autostrăzi şi drumuri naţionale”, spune Şova. El susţine că bugetul departamentului pe care îl conduce este construit pe taxa de 7 eurocenţi. "Bugetul faţă de anul trecut este mai mare (...) şi bugetul se bazează tocmai pe existenţa acestei taxe", a susţinut Şova.
Ce se va întâmpla dacă pică supraacciza?
Tentativele lui Şova de a lega supraacciza colectată de Ministerul Finanţelor de bugetul ministerului său şi sugestia sa că, în absenţa acestei supraccizări, o bună parte a proiectelor sale vor rămâne fără finanţare, reprezintă apărarea ministrului Şova împotriva recentului anunţ făcut de preşedintele Traian Băsescu, conform căruia