Fara indoiala, summitul China - Europa de Est si Centrala a fost cel mai important eveniment economic si politic al acestui an. 400 de chinezi, in frunte cu premierul Li Keqiang, au fost la Bucuresti si au pus la cale in 3 zile peste 30 de proiecte mari.
Intrebarea casre sta insa pe buzele tuturor este: Cu ce va ramane Romania in urma acestui summit?
Un posibil raspuns sta in faptul ca acesti chinezi au vorbit pentru prima data despre proiecte de investitii de miliarde de euro pe care vor sa le puna in practica in Romania. Dupa ani de discutii fara finalitate, acum exista chiar si termene pana la care se vor semna contractele: toate ar trebui parafate anul viitor.
Asiaticii si-au propus ca 2014 sa fie anul lor in Europa. Iar daca va intrebati de ce atata graba, atunci aflati ca vor sa isi faca reclama cu realizarile de aici, ca "sa dea bine" si pentru alti potentiali clienti de pe batranul continent. Au spus-o chiar ei.
Gao Yuanhai este directorul companiei de stat de drumuri si poduri din China. Sustine ca a intrat deja in parteneriat cu o companie pentru constructia autostrazii Craiova-Pitesti.
Reporter: Care este numele companiei, este secret?
Gao Yuanhai: Cred ca da, deocamdata!
- Este vorba despre o autostrada?
Gao Yuanhai: Da, va fi mai scurt dintr-un punct in celalalt. Va lega sudul de port. In ianuarie 2014 venim sa prezentam proiectul.
Reporter: Il veti face public?
Gao Yuanhai: Da, da...
Oficial, castigatorul licitatiei Craiova-Pitesti ar trebui desemnat in primavara lui 2014, iar constructia ar trebui sa inceapa in vara anului viitor. La fel si in cazul Centurii de Sud a Capitalei.
Agentia de presa oficiala Xinhua, din China, a anuntat ca deja a fost semnat si un contract pentru calea ferata de mare viteza dintre Con