10 miliarde de dolari, aceasta este suma anunțată, la București, de premierul Li Keqiang, pentru Europa Centrală și de Est pentru următorii ani. Iar dacă e nevoie, linia de credit va fi extinsă, a promis liderul chinez. Cât din această sumă va fi absorbită de România?
Nimeni nu se încumetă la un răspuns, având în vedere faptul că aceeași sumă a fost anunță de chinezi și la ediția anterioară a forumului ECE-China, care a avut loc în Polonia. Dar a fost un bun prilej pentru autoritățile române să liciteze cât mai mult din suma de 10 miliarde, fiind luate de val și de declarația chinezilor care ne cred „tigrul“ acestei regiuni. Premierul Victor Ponta spune că 5 miliarde doar pentru România, în urma memorandumurilor semnate, este o sumă moderat pesimistă. Ații au mărit cota până la 8,5 miliarde – totalul investițiilor necesare pentru implementarea proiectelor românești pentru care chinezii și-au manifestat interesul. Totuși, doar o mică parte din cele 5 mld. sau 8,5 mld. va ajunge cu adevărat în România, din considerente pe care vi le prezentăm mai jos.
Autostrăzile "made in China", refuzate de CNADNR
Este una dintre cele mai mari puteri economice, iar conform ultimelor studii, în câțiva ani va reuși să depășească economia americană. Covoare roșii sunt întinse în orice țară vizitată de mai-marii Chinei, dar puține dintre acestea se declară mulțumite de rezultatele acordurilor grandioase de miliarde de dolari parafate și anunțate cu mare fast. Miliardele promise de chinezi sunt mană cerească pentru economia locală, recunosc până și reprezentanții americanilor în România, dar sunt destul de sceptici atunci când vine vorba de implementare. „Chinezii sunt bine-veniţi, facem afaceri cu oricine. Însă, există semne de întrebare cu privire la capacitatea de implementare. (…)Sunt sceptic că acest flux de investiţii o să crească de zece ori sau de