Premierul şi ministrul bugetului par a fi convinşi de faptul că impozitarea suplimentară a carburanţilor, de la 1 ianuarie, nu va conduce la o creştere a preţului la pompă pentru că va fi compensată de o scădere a cotaţiilor la petrol anul viitor. Calculele şi prognozele arată un optimism excesiv al oficialilor români.
“Nu va creşte pentru că avem un context economic favorabil, în care pe bursele mondiale preţul combustibilului va scădea în mod semnificativ şi, atunci, eu cred că impactul pentru cetăţean nu va exista”, a spus premierul Ponta referindu-se la evoluţia preţurilor la carburanţi după data de 1 ianuarie.
Şi ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, a declarat, citând prognozele specialiştilor, că preţul international al ţiţeiului va continua să scadă, lucru care va compensa creşterea accizei.
“Şi prognozele specialistilor sunt că acesta va continua să scadă. Deci va compensa eventualul impact al creşterii acciziei. Sunt doua componente ale preţului la pompă – cotaţia internaţionala a ţiţeiului şi impozitele. Dacă impozitele cresc un pic, ele sunt compensate pe viitor – aşa arata toate tendinţele internaţionale – de scăderea cotaţiei pe piaţa internaţională”, a spus Voinea.
Ministrul a mai exemplificat şi cu detensionarea situaţiei din Iran, care a condus la scăderi ale preţurilor.
Carburanţii se scumpesc cu 9%, la 1 ianuarie
Cât adevăr este în prognozele pomenite de oficialii români şi, mai ales, cu cât ar trebui să scadă cotaţiile la petrol pentru ca acestea să “înghită” creşterea fiscalităţii, iar preţul la pompă să rămână neschimbat?
La 1 ianuarie, se va introduce acciza suplimentară de 7 cenţi pe litru, se va lua în calcul un nou curs la care se vor plăti accize, iar accizele vor mai şi creşte cu 4,7%, cât reprezintă rata inflaţiei luată în consideraţie la noul mecanism de calcul al accizelor. Calculele arată