Presedintele uneia dintre cele mai mari banci comerciale din Romania a afirmat recent ca orice guvern al Romaniei ar trebui sa tinteasca o crestere economica reala de cel putin 5% anual. (Spurny, BCR: Orice guvern care nu dă 5% creştere economică ar trebui înlăturat de electorat)
Un editorial in ZF reia teza si propune ca in Constitutie sa fie prevazuta o obligatie in acest sens (Opinie Cristian Hostiuc, director editorial al ZF: Revizuirea Constituţiei ar trebui să înceapă cu acest articol: „Cine nu aduce o creştere economică de 5% pe an trebuie să plece de la putere“)
. Asemenea ganduri exprima preocuparea devenita obsesiva, la noi si in restul Europei, privind iesirea dintr-o criza ce nu se mai termina. BERD este pesimista in legatura cu sansele reducerii decalajelor economice in anii ce vin invcand reforme intarziate in tari din Europa centrala si de Rasarit, desi contextul general pare sa fie subestimat in aceasta apreciere si tot BERD sublinia nevoia de a miza mai mult pe economisire interna intr-un alt raport. In contrast, exista voci increzatoare in rate de crestere tot mai mari in perioada ce vine.
Anul acesta vom termina probabil cu o cifra de crestere reala a PIB-ului in jur de 2,5%, care se datoreaza, in larga masura, recoltei agricole. Sunt cateva observatii de facut referitor la aceasta cifra:
Sa revenim la economia noastra. Daca se accepta contextul european schitat mai sus, avem de lamurit cat de posibila este o rata de crestere economica reala de 5% anual. Ar fi vorba deci de mai mult decat o dublare a ratei medii din ultimii ani, daca o “normalizam” facand abstractie de contributia (plus, sau minus) a agriculturii. Din punct de vedere macro Romania arata:
- deficit bugetar structural ajuns la sub 2% din PIB (o considerabila corectie fiscala);
- o reducere foarte mare a deficitelor externe: cel de cont