Instrumente mai bune pentru a preveni infracțiunile transfrontaliere - cum ar fi traficul de persoane sau traficul de droguri, și, în același timp, pentru a detecta acele ambarcațiuni cu migranți aflate în primejdie, cu scopul de a le furniza asistență, în deplină conformitate cu obligațiile europene și internaționale, inclusiv principiul nereturnării, sunt principalele sarcini ale Sistemului european de supraveghere a frontierelor (EUROSUR), care a devenit operaţional luni, 2 decembrie.
Cecilia Malmström, comisar european pentru afaceri interne, este de părere că, EUROSUR "reprezintă un răspuns cu adevărat european pentru a salva viețile migranților care călătoresc pe nave supraaglomerate și nesigure, pentru a evita alte tragedii în Marea Mediterană și, de asemenea, pentru a opri ambarcațiunile rapide care transportă droguri". În opinia oficialului european, aceste inițiative depind într-o mare măsură de schimbul de informații în timp util și de eforturile coordonate dintre agențiile naționale și europene. "EUROSUR oferă acest cadru, cu respectarea deplină a obligațiilor internaționale”, mai spune Cecilia Malmström.
EUROSUR este instituit la nivelul celor 18 state membre ale Uniunii, care au frontiere externe meridionale și orientale și cu Norvegia, țară asociată spațiului Schengen. Celelalte 11 state membre ale UE și celelalte țări asociate spațiului Schengen vor participa la EUROSUR începând cu 1 decembrie 2014. Diferitele componente ale EUROSUR vor fi actualizate în permanență în anii următori.
Structura de bază a EUROSUR este reprezentată de „centrele naționale de coordonare”, prin intermediul cărora sunt obligate să coopereze și să își coordoneze activitățile toate autoritățile naționale care au responsabilități în ceea ce privește supravegherea frontierelor (de exemplu, poliția de frontieră, poliția, paza de coastă, marina militară). Ac