Producătorii de muzică n-au fost niciodată de acord cu piratarea ei, invocând faptul că pierd foarte mulţi bani, iar Digital Rights Management (DRM) a fost văzut drept salvarea, soluţia perfectă pentru a opri pirateria. O cercetare recentă arată însă că, de fapt, cresc vânzările când nu există DRM.
DRM presupune că un creator de conţinut poate impune restricţii tehnologice asupra produsului său pentru a preveni pirateria. E folosit la scară largă în industria muzicală şi în cea a jocurilor video. TorrentFreak notează însă că dacă n-ar exista DRM, vânzările de muzică ar creşte cu aproape 10%, conform unui studiu realizat de către Laurina Zhang de la Universitatea din Toronto.
Ea a analizat 5.864 de albume de la peste 600 de artişti diferiţi şi a comparat cifrele de vânzări înainte şi după aplicarea controlului prin DRM. Ea a pornit de la premisa: cum ar fi dacă marii jucători din industrie, adică Sony, EMI, Universal şi Warner, ar renunţa la protecţiile impuse în prezent. Ea a căutat să vadă dacă în momentul în care restricţiile nu mai sunt aşa de mari, se schimbă modul în care muzica este distribuită şi cum este afectată vânzarea.
Zhang a găsit că vânzările ar creşte cu 10%, în general, dar în unele cazuri creşterea e şi mai mare. Pentru albumele mai vechi vândute în mai puţin de 25.000 de copii procentul ar fi de 41%, iar albumele care, de regulă, se vând prost ajung la o creştere de 30%. Totuşi, cum era de aşteptat, cei care vând bine când melodiile sunt sub DRM, vor vinde relativ bine şi după. Cât despre DRM, Steve Jobs i-a preconizat moartea încă din 2007. „DRM n-a funcţionat şi s-ar putea să nu funcţioneze niciodată pentru a opri pirateria muzicală“.
Detaliile complete despre studiul Laurinei Zhang sunt disponibile în documentul oficial.
Haide să discutăm! Ne găseşti pe Facebook la „Tech Adevărul“
Află mai multe despre pirater