Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a anunţat, luni seara, lansarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate pentru ducerea în subteran a actualelor linii ferate ce trec prin centrul oraşului şi realizarea viitorului metrou ce va folosi aceeaşi structură feroviară.
Potrivit edilului-şef, trenul intraurban subteran ar putea avea cinci staţii: Gara de Nord, Iulius Mall, Gara de Est, Grădina Zoo şi Aeroport. Municipiul Timişoara este împărţit în două, la ora actuală, de liniile de tren. Situaţia creează mari disfuncţii, întrucât numărul de traversări ale acestor linii este foarte redus – două subtraversări şi două treceri la nivel, sensibil mai redus chiar decât numărul trecerilor peste Bega, la rândul lor departe de a fi suficiente.
“Prin urmare, se impune adoptarea uneia dintre următoarele soluţii: ridicarea liniilor de tren pe estacadă; mutarea liniilor de tren în afara oraşului; sau ducerea liniilor de tren în subteran. O analiză multicriterială a soluţiilor, din perspectiva tehnică, economică, estetică, funcţională, ca şi din aceea a posibilităţilor de dezvoltare urbană oferite, recomandă drept soluţie optimă ducerea liniilor de tren în subteran“, a declarat Nicolae Robu.
Primarul vede două avantaje majore care s-ar crea prin această soluţie: disponibilizarea unui teren de circa 8 km lungime şi 80 m lăţime, pentru realizarea, pe axa est-vest, a unui bulevard ultramodern, într-o zonă centrală, în imediata vecinătate a centrului istoric într-o concepţie arhitecturală unitară.
Al doilea avantaj ar fi reprezentat de dublarea funcţiunii liniilor ferate, care ar putea servi pe de-o parte, ca linii de tren, pe de altă parte, ca linii de tren intraurban (S-bahn / metrou), dată fiind compatibilitatea de ecartament şi nu numai.
De altfel, noul Plan Urbanistic General (PUG) al Timişoarei va prevedea şi mutarea liniilor de cale ferată terestre