Sute de kilometri de autostrăzi vor fi construite în următorii cinci ani, cel puţin pe hârtie. Premierul Victor Ponta a prezentat marţi, în faţa grupurilor parlamentare USL, strategia de dezvoltare a reţelei de autostrăzi 2014-2018. Ponta a propus elaborarea unui proiect de lege prin care Guvernele viitoare să fie obligate să continue proiectele începute.
România are la dispoziție patru surse de finanțare pentru construcția de autostrăzi: fondurile de coeziune, fondurile de dezvoltare regională, finanțarea din parteneriate de tip public-privat și bugetul de stat, la acest ultim capitol din taxa de șapte eurocenți urmând să fie adunate între 750 de milioane de euro și un miliard de euro. "Am stabilit anul 2018 ca orizont posibil de realizare a acestor autostrăzi, nu întâmplător 2018 - sunt 100 de ani de când România a fost unită politic, dar nu este unită ca infrastructură", a spus Ponta.
În prezent, România are 530 km de autostradă. Alte patru tronsoane totalizând 105 km de autostradă vor fi date în folosinţă până la sfârşitul anului. Ponta a spus că sunt deja finanţate, în lucru, tronsoanele Nădlac-Arad şi Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu.
România, pe ultimul loc în UE la autostrăzi
Potrivit premierului, în bugetul pe 2014 au fost prevăzute construcția și finalizarea segmentului de autostradă Borș - Suplacu de Barcău și finanțarea lucrărilor necesare pentru unirea aglomerării urbane Galați - Brăila de autostrada inclusă pe Coridorul 9. Șeful Guvernului arătat că după ''douăzeci și ceva de ani de democrație'' și după "un ministru al Transporturilor foarte bun", România are doar 530 km de autostradă. Licitaţia pentru autostrada Sebeş-Turda a fost deja finalizată, iar din economiile făcute la POS Transport se va putea licita şi construi din programul bugetar 2007-2013 tronsonul de autostradă Turda-Târgu-Mureş, unde în luna ianuarie pot începe toate