Guvernul ar vrea să lege 15 mari oraşe, plus Capitala, printr-o finanţare totală de 4,8 mld. euro din
fonduri de coeziune şi de dezvoltare regională
Statul român s-ar angaja să aloce aproximativ 750 mil. euro anual şi să concesioneze noile tronsoane în proporţie de 51%, astfel încât statul să contribuie cu maximum 49%
Strategia de folosire a fondurilor de la buget va fi supusă dezbaterii publice, atât la nivel politic, cât şi al societăţii civile
Guvernul şi-a anunţat ieri priorităţile privind construirea unor noi tronsoane de autostrăzi până în 2022, astfel încât primele 15 oraşe, după Bucureşti, care au o populaţie de peste 130.000 de locuitori, să fie incluse în viitoarele trasee de autostradă.
În opinia oficialilor, strategia "România 100 - Autostrăzi" ar fi posibilă cu ajutorul triplării absorbţiei de fonduri europene din ultimul an, dar şi al cointeresării partenerilor privaţi în finanţarea noilor lucrări de construcţie, urmărindu-se totodată şi accelerarea proiectelor începute.
Anunţând că, în prezent, România are 530 km de autostradă, dintre care 230 km inauguraţi în perioada 2012 - 2013, Guvernul precizează că au fost luate în calcul patru surse de finanţare, respectiv TEN-T coeziune, TEN-T dezvoltare regională, concesiune/PPP şi statul român.
Astfel, noile tronsoane ar putea fi finanţate în perioada 2014 - 2020 cu 3 mld. euro provenind din fondurile europene de coeziune, în aceeaşi perioadă putând fi atrase alte 1,8 mld. euro din fondurile de dezvoltare regională. Guvernanţii iau în calcul şi posibilitatea concesionării unor noi tronsoane de autostrăzi, condiţionată de o contribuţie de la bugetul de stat de maximum 49%, precum şi o eventuală contribuţie a statului cu 750 mil. euro anual, bani care ar putea proveni din indexarea accizei la combustibil.
Autorităţile vor însă să efectueze o dezbatere publică