România a ocupat o poziţie modestă în cadrul unei evaluări internaţionale care a testat elevi din 65 de state. Ţara noastră s-a plasat partea de jos a clasamentului la matematică, o ştiinţă despre care se spune că reflectă cel mai corect capacitatea tinerilor de a urma o formă de educaţie după liceu.
Potrivit celui mai recent studiu PISA privind starea educaţiei la nivel mondial, România ocupă locul 45 la disciplina matematică, din 65 de ţări şi economii studiate. Din totalul elevilor români testaţi la matematică, 40,8% sunt elevi cu rezultate slabe şi doar 3,2% dintre elevi sunt de top.
Educaţia, proporţională cu investiţiile în educaţie
Studiul PISA 2012 a evaluat peste 510.000 de elevi la matematică, lectură şi ştiinţe. Accentul a fost pus pe matematică, potrivit organizatorilor - Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică - care precizeaza că toate competenţele din zona matematicii sunt un predictor puternic al rezultatelor pe care le vor înregistra elevii ca tineri adulţi.
Sergiu Moroianu, care a obţinut titlu de doctor în matematică la Massachusetts Institute of Technology, ne-a explicat că “locul 45 al României la matematică este dezamăgitor”. Sergiu arată că această clasare trebuie corelată cu o serie de alţi indicatori: “România ocupă ultimul loc din Europa la producţia ştiinţifică pe cap de locuitor. Bugetul alocat educaţiei pe cap de locuitor şi ca procentaj din PIB este printre ultimele din Europa. În sfârşit, PIB pe cap de locuitor, un indicator cunoscut ca fiind puternic corelat cu rezultatele la testul PISA, ne situează cam pe aceeaşi poziţie între ţările incluse în studiu”.
Un test grilă
Testele PISA sunt niste teste standardizate ale aptitudinilor şi cunoştinţelor elevilor de 15 ani. Sunt considerate a fi un indicator al nivelului general al educaţiei dintr-o ţară faţă de celelalte. Sergiu Moroianu