Un ordin intern al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor împarte clienţii băncilor în două, după ce modificările la legea 193/2000 privind clauzele abuzive a intrat în vigoare: doar plângerile celor care au denunţat actele adiţionale ale băncilor de aliniere la OUG 50 sunt trimise la Bucureşti pentru analiză. Potrivit ANPC, ei sunt singurii afectaţi de clauzele abuzive. Cei care n-au denunţat actele în 2010-2011 nu mai au clauze abuzive în contracte, spune Protecţia Consumatorilor.
Ordinul preşedintelui Nica
Preşedintele ANPC, Bogdan Nica, a emis un ordin intern prin care se stabilește modul în care vor fi tratate plângerile în baza legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între consumatori şi profesionişti, modificată de la începutul lunii octombrie.
Ordinul ANPC cu numărul 358 din 23.10.2013 prevede ca acele reclamații ale consumatorilor care în care se constată că se face referire la contracte în executare cu posibile clauze abuzive vor fi redirecționate la ANPC dacă sediul social al profesionistului (operatorului economic) se află în Municipiul București sau în llfov sau vor fi analizate de către Consiliile Județene pentru Protecția consumatorilor cu consultarea prealabilă a ANPC, dacă sediul social al profesionistului (operatorului economic) e pe raza teritorială a regiunii/județului.
Acest ordin vine în contextul în care legea 193/2000 a fost modificată de la 1 octombrie. Potivit modificărilor înscrise în articolele 12 și 13, acțiunile în instanță ale ANPC și cele ale asociațiilor de consumatori împotriva unui profesionist care folosește clauze abuzive în contractele sale au efecte asupra tuturor consumatorilor care sunt afectați de respectivele clauze, inclusiv în cazul contractelor în derulare.
În privința contractelor bancare, însă, ordinul ANPC prevede un tratament diferit, în funcție de