Mariana Dragu, care este curator la Galeria de Artă Europeană a Muzeului Naţional de Artă (MNAR), a relatat, în cadrul dezbaterilor de marţi de la Judecătoria Sectorului 3, cum a luat contact prima dată cu tablourile şi cum şi-a dat seama că acestea sunt furate. Ea a spus faptul că, în noiembrie 2012, a fost sunată de o "cunoştinţă", Constantin Dinescu, care i-a cerut opinia cu privire la două opere de artă, pe care respectivul intenţiona să le cumpere.
Odată ajunsă în casa bărbatului, Mariana Dragu i-a cunoscut pe Eugen Darie şi pe Petre Condrat. Tinerii i-au prezentat cele două pânze, pictate de Gauguin, respectiv Matisse.
"M-am uitat cu lupa, pe faţă, la semnătură. Mi-am dat seama că lucrările au fost restaurate prin anii '60-'70. Avuseseră loc restaurări minore, respectiv o curăţare a murdăriei aparente. Atât cât poate să determine ochiul omului, am apreciat că lucrările sunt originale", a explicat Dragu.
Experta a încercat să afle de unde provin cele două pânze, iar Condrat şi Darie i-au spus că sunt "din Anglia".
"Le-am zis că sunt furate, că n-aveau cum să vină din Anglia legal. Cei doi nu au zis nimic. (...) Darie şi Condrat au insistat să afle valoarea acelor lucrări. Le-am zis că, având în vedere, că provenienţa este ilicită, în urma unui furt, după cum am bănuit, valoarea lor este zero lei sau 10 ani de puşcărie", a spus Mariana Dragu, în faţa instanţei.
Experta MNAR a adăugat că, în seara acelei zile, s-a informat, pe internet, cu privire la furtul tablourilor şi, deşi şi-a dat seama că cele două opere de artă erau în posesia lui Darie şi a lui Condrat, ea nu a anunţat Poliţia.
"Reţinerea mea era pentru că aveam de-a face cu un grup de crimă organizată. Mi-a fost frică să merg să declar ce ştiam", a explicat ea.
Referitor la acest aspect, avocatul lui Petre Condrat, Cătălin Dancu, susţine că "ea (Dragu - n.r