Premierul Victor Ponta a prezentat ieri harta principalelor autostrăzi a căror construire o promite românilor, condiţia fiind, desigur, ca aceştia să accepte plata supraccizei la carburanţi, situată teoretic la un nivel de doar 7 eurocenţi la litru şi care, în realitate, va fi mult mai mare, ca urmare a aplicării inflaţiei şi TVA la această valoare. El a prezentat o aşa-zisă strategie, intitulată ”România 100”, ce prevede construirea a cel puţin 1.200 de kilometri de autostradă până în 2020, an în care se va încheia următorul exerciţiu financiar al UE. Proiectele urmează să facă obiectul unei legi care va fi votată de Parlament.
Citeşte şi: Ponta: Avem 500 de km de autostrăzi. 230 au fost inauguraţi anul trecut de actualul Guvern
Prima eroare: proiectele selectate arbitrar
Potrivit lui România are patru surse mari şi late pentru realizarea proiectelor.
Prima sursă sunt Fondurile de Coeziune (3 miliarde de euro) destinate realizării de autostrăzi pe reţeaua TEN-T centrală. Aici Ponta doreşte realizarea următoarelor autostrăzi: Bacău-Roman cu două bifurcaţii, una spre Iaşi, alta spre Târgu Neamţ, Piteşti-Râmnicu Vâlcea, Craiova-Calafat şi Bucureşti-Alexandria.
Singurul argument pentru construirea ultimei autostrăzi este doar faptul că vicepremierul Liviu Dragnea este ataşat sufleteşte şi nu numai de judeţul Teleorman. Potrivit estimărilor de trafic pentru 2015 realizate de CESTRIN ( Centrul de Studii al Ministerului Transporturilor), segmentul dinspre Alexandria are un trafic la jumătate din cel necesar realizării unei autostrăzi. Mai mult viitoarea autostradă urmează să se înfunde aici, nefiind prevăzută o continuare a acesteia spre Craiova.
A doua eroare: Autostrada spre Moldova ocoleşte câmpia
O a doua posibilă eroare este aducerea autostrăzii Moldova prin Braşov. Nu este prevăzută o legătură dinspre Buzău. Rutele alternative