Azi s-au făcut publice rezultatele evaluărilor PISA din 2012: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm
Elevii noștri în vîrstă de 15 ani se situează undeva în coada clasamentului, la toate cele trei teste: matematică, știință și limbă. Românii au cam același nivel mediu de aptitudini și cunoștințe cu cei din Balcani și din America Latină.
Și mai rău stăm în privința proporției elevilor cu performanțe de top.
La matematică, doar 3% dintre elevii noștri sînt de top. Sîntem depășiți de Grecia și Bulgaria (4%), Serbia (5%) și Turcia (6%). Ungaria, Israel și SUA au 9%. Cehia, Franța și Vietnam au 13%. Belgia și Olanda au 19%. Elveția are 21%, de 7 ori mai mulți elevi de top decît România. Japonia are 24%, de 8 ori mai mulți decît noi. Coreea de Sud are 31%, iar regiunea Shanghai are 55%, de peste 18 ori mai mulți elevi de top decît România.
La limbă, avem doar 2% din elevi cu rezultate de top. Turcia, Bulgaria și Croația au dublu: 4%. Austria, Cehia și Ungaria au triplu: 6%. Israel, Olanda, Norvegia și Polonia au de 5 ori mai mulți: 10%. Correa de Sud, de 7 ori: 14%. Japonia, de 9 ori: 18%. Shanghai, de peste 12 ori: 25%.
La științe stăm cel mai prost, cu numai 1% rezultate de top: Grecia, Turcia și Serbia au dublu: 2%. Bulgaria, triplu: 3%. Ungaria, de 6 ori: 6%. Slovenia, de 10 ori: 10%. Coreea de Sud, Germania și Olanda: 12%. Japonia: 18%. Iar Shanghai are 27%, adică de 27 de ori mai mulți elevi de top decît România.
Stăm, deci, foarte prost în privința celei mai importante resurse. Dar aproape toți comentatorii, mai mult sau mai puțin vizibili în spațiul public, par să ignore această penurie, care e tot mai accentuată. În schimb, se agită isteric atunci cînd e vorba de alte resurse: aur, gaze de șist, petrol etc. Ei se încăpățînează să nu observe că, în curînd, chiar dacă ne va cădea în cap vreun drob de cianură, el