Rezultatele slabe ale elevilor la testele PISA, în special la matematică, echivalează cu pierderide sute de mii de miliarde de dolari în economia mondială, susţin experţii.
Aproape un sfert dintre elevii de 15 ani din statele membre în Organizaţia pentru cooperare şi dezvoltare economică (OCDE) au cunoştinţe minime de matematică, limitate la operaţii simple cu numere întregi, arată testele PISA din 2012.
În România, 40% din elevi s-au dovedit a fi slabi şi doar 3,2% de top, şi doar ceea ce ne-a plasat din nou pe un loc codaş, 45 din 65, între statele lumii. Specialiştii români susţin că asta adânceşte decalajul dintre educaţie şi piaţa muncii şi afectează productivitatea economiei ţării.
„Noi avem un curriculum foarte teoretizat, care nu se potriveşte cu filosofia testelor PISA, construite să dea măsura în care un sistem de educaţie pregăteşte elevii în special pentru piaţa muncii. Acum avem o prăpastie între piaţa muncii şi şcoală, iar de o piaţă a muncii competitivă depinde şi atractivitatea economiei noastre. Fără meseriaşi care să răspundă pretenţiilor patronilor, circa 80% din piaţa muncii, n-o să avem investiţii nici în următorii 100 de ani”, explică profesorul Ştefan Vlaston, preşedinte EDUCER şi blogger adevarul.ro, la Adevărul Live.
Analfabetism funcţional cuantificat în pierderi de zeci de milioarde de euro
„Avem 50% populaţie în rural unde e jale, unde sunt profesori ei în sine necalificaţi, rate alarmante de analfabetism funcţional, ceea ce înseamnă că pierdem bani ca stat. În Marea Britanie au făcut şi un studiu în acest sens şi au estimat că acest analfabetism îi costă 80 de miliarde de lire sterline pe an. Nici nu vreau să-mi imaginez cât ne costă pe noi”, este de părere şi Emanuel Beteringhe, expert în management educaţional şi blogger adevarul.ro.
De altfel, experţii OECD atrag atenţia că datele indică nu doar pro