Sărbătorile de Moş Niculae şi Moş Crăciun s-au transformat în adevărate concursuri puse în scenă de adulţi, prilej pentru ca cei mici să se fălească unii în faţa altora cu darurile primite
În urmă cu 15-20 de ani, Moş Nicolae era mult mai modest decât Moş Crăciun, iar respectarea acestei tradiţii funcţiona ca o adevărată lecţie pentru copiii care învăţau să se bucure şi de lucrurile mici. Ghetuţele umplute cu dulciuri, câteva fructe, eventual o hăinuţă nouă, şi-au pierdut din farmec în prezent. Societatea consumeristă şi ritmul haotic al vieţii moderne au schimbat, înainte de toate, comportamentul părinţilor în raport cu copiii, observă psihologul Cristina Fulop.
Drept dovadă, până şi nuieluşa pe care bătrânul Nicolae o foloseşte pe post de avertisment dat micuţilor obraznici s-a transformat astăzi într-un motiv de bucurie şi distracţie, de vreme ce părinţii pot cumpăra, mai nou, beţe frumos colorate şi cu jucării înfipte în vârf, ba chiar şi ornate cu cristale Swarovski.
Dărnicie născută din vinovăţie
Părinţii moderni se plâng mereu de pretenţiile din ce în ce mai mari ale copiilor în materie de cadouri, dar până la urmă cât de mult influenţează chiar ei acest comportament? Psihologul Cristina Fulop consideră că unul din motivele pentru care părinţii ajung să-şi bombardeze copiii cu cele mai în vogă jucării ţine de un anumit „spirit de imitaţie“.
„Suntem mimetici şi atunci când majoritatea procedează într-un fel, nu vrem să fim mai prejos, aşa că ne înscriem în tendinţa generală şi cumpărăm şi oferim excesiv. Acest comportament este încurajat de faptul că trăim într-o epoca a consumului, în care a fi cumpărător a devenit un stil de viaţă “, explică specialistul. De aceea, pe fondul unei oferte excesive de jucării şi a publicităţii extrem de agresive, părinţii se simt presaţi să ofere din ce în ce mai mult, chiar şi atunci când costurile