Cum puteti vedea din graficul de mai jos, când vine vorba despre motivatia învatarii la matematica, elevii români raspund cu totul altfel decat ceilalti elevi din lume de aceeasi vârsta. E o diferenta foarte importanta care merita sa fie analizata cu atentie.
(clic pe imagine pentru a o mari)
In ceea ce priveste OCDE, prima explicatie a motivatiei interne sau intrinseci a elevilor (aceea care vine de la ei insisi) pentru a invata matematica depinde de asteptarile pe care le au parintii de la ei.
« Elevii ai caror parinti au ambitii inalte in ceea ce-i priveste – care asteapta de la acestia sa obtina o diploma universitara si sa ocupe posturi de responsabilitate dupa terminarea studiilor – au tendinta sa fie mai perseverenti, sa se distinga printr-o motivatie intrinseca mai mare fata de ideea de a invata matematica si sa fie mai increzatori in capacitatea de a rezolva probleme de matematica decat copiii ai caror parinti nu au asemenea asteptari pentru viitorul copiii lor ; toate acestea in conditii comparabile in ceea ce priveste mediul socioeconomic si performantele academice » (Principaux résultats de l’Enquête PISA 2012, p. 18)
Cum explicati dvs. faptul ca elevii români sunt atât de diferiti in ceea ce priveste motivatia de a invata la matematica ? Suntem totusi tara care a initiat, in 1959, olimpiadele de matematica.
De ce elevii români sunt atât de nemotivati ?
Va multumeste explicatia din raportul OCDE ?
Credeti ca desconsiderarea scolii, despre care s-a spus de multe ori ca « scoate tâmpiti » are sau nu o contributie in demotivarea elevilor pentru a invata ? Isi pot ei spune : « la ce sa mai invat daca tot tâmpit ies cu sau fara scoala » ?
P.S. Cu ceva vreme in urma, am participat la o cercetare cu privire la determinantii motivatiei pentru invatare. Am scris, impreuna cu echipa din care faceam parte, mai multe