România va afla cel târziu în luna februarie dacă mai merită să susţină proiectul Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector (AGRI), prin care gazele naturale azere ar ajunge în Europa traversând Marea Neagră în stare lichefiată până în portul Constanţa.
„Eşecul gazoductului Nabucco de a fi selectat ca rută înspre piaţa europeană pentru gazul azer a crescut şansele de realizare ale AGRI, iar studiul de fezabilitate arată pozitiv“, a declarat Mitică Savu, directorul companiei de proiect.
AGRI a fost lansat în 2010, când ministru al economiei era Adriean Videanu. Proiectul presupune transportarea gazului prin conducte de la locul de extracţie până la coasta georgiană a Mării Negre, unde ar fi lichefiat. De acolo, gazul ar fi transportat în tancuri până la un terminal de regazeificare pe ţărmul românesc, de unde ar fi transferat în sistemul naţional de transport al gazelor. Din conductele româneşti, gazele azere ar urma să ajungă la consumatorii români sau să treacă în sistemele de transport ale Ungariei sau Bulgariei şi, mai departe, în restul Europei.
În proiect sunt implicate companiile de stat SOCAR (Azerbaidjan), GOGC (Georgia), Romgaz (România) şi MVM (Ungaria).
În iunie 2012, acest consorţiu de companii a angajat firma britanică de consultanţă Penspen Limited pentru a elabora studiul de fezabilitate, ale cărui concluzii erau aşteptate iniţial în această primăvară.
„În momentul acesta suntem pe ultimii 10 metri, am transmis către consultant ultimele comentarii privind soluţia tehnică. Urmează capitolul economic, care nu putea fi prezentat înainte de acceptarea soluţiei tehnice. S-au făcut peste 90% din lucrările pe partea tehnică şi economică“, a arătat Mitică Savu. El a adăugat că studiul ar trebui să fie finalizat până în luna ianuarie sau începutul lui februarie.
„Studiul arată pozitiv, dar până nu avem