Ucraina este una dintre cele mai mari pieţe din Europa, dar ca dezvoltare se află la nivelul României de acum 15 ani şi prin urmare departe de a fi saturată. De aceea companiile din România pot găsi aici oportunităţi de extindere, însă ele trebuie să depăşească bariere puternice specifice fostelor republici sovietice precum corupţia, interesele oligarhilor, neîncrederea în străini şi chiar obstacole culturale. Aceasta ar explica de ce exporturile României către Ucraina, un stat cu care se învecinează, sunt mult mai mici decât cele către state aflate mult mai departe în Vest. Dar dacă aceste obstacole sunt depăşite, Ucraina poate oferi şanse bune de afaceri mai ales în sectorul serviciilor şi al infrastructurii.
„Piaţa din Ucraina este o piaţă foarte mare, care are multe similitudini cu ce era în România în urmă cu 10-15 ani, este o piaţă care are nevoie de foarte multe lucruri“, spune Daniel Mocanu, acţionar al companiei Daas, furnizor de servicii şi echipamente profesionale pentru hoteluri, restaurante şi magazine prezent pe piaţa ucraineană. El a menţionat printre problemele pe care o companie din România le poate întâlni în Ucraina sistemele comerciale şi bancare total diferite faţă de cele din România şi încrederea dintre partenerii de afaceri, un obstacol fiind reticenţa unora din oamenii de afaceri locali faţă de cei dintre altă ţară. În acest context, pentru Daas oraşul Cernăuţi, care mai păstrează o oarecare influenţă românească, reprezintă punctul de pornire pe piaţa ucraineană. Daniel Mocanu notează că în sectorul serviciilor „este foarte mult de investit, iar infrastructura are spaţiu foarte mult de îmbunătăţire“.
„Este o ţară foarte dificilă, este o ţară cu un grad ridicat de risc“
De cealaltă parte, Dan Mircescu, proprietarul producătorului şi distribuitorului de sisteme pentru acoperiş Final Distribution, care export