Al unui mare mit. Mitul conform caruia invatamantul de matematica romanesc este ultraperformant. Si, in ciuda istoriei zbuciumate si a marilor probleme legate de bugetarea elevilor si dascalilor, obtinem pretutindeni in lume rezultate de exceptie. Si ca ne putem impauna cu nenumarate titluri castigate pe merit in competitiile internationale. Realitatea este insa tragica. Cu desavarsire straina de mitul cu care ne-am culcat si ne-am trezit sub cap decenii la rand. Invatamantul romanesc este contraperformant. Iar rezultatele la matematica sunt de-a dreptul rusinoase.
Chiar in ziua in care societatea romanesca dezbate, cu ochii injectati, maniera in care presedintele Traian Basescu a apasat pe butonul atomic, declansand o criza fara precedent a bugetului de stat, iata, un studiu international extrem de important, PISA, desi trece cu desavarsire neobservat si necomentat, ne arata, in cateva cifre sintetice, situatia dramatica in care se afla invatamantul romanesc. Un invatamant subfinantat, in pofida legii care prevede, in mod imperativ, alocarea a 6 la suta din Produsul Intern Brut. In cele ce urmeaza am sa prezint si am sa comentez, cat se poate de succint, rezultatele.
Au fost investigate 65 de state. In ceea ce priveste performantele la matematica, Romania ocupa locul 45. In urma noastra exista Kazahstanul, Tunisia, Indonezia, Peru, Columbia. Cu titlu de exemplu, zone ale lumii plasate pe primele locuri, cum sunt Shanghai sau Singapore, au statistic doar 3,8 la suta dintre elevi catalogati drept slabi, in timp ce 55,4 la suta se afla in top. In Romania, situatia este aproximativ inversata: 40,8 la suta dintre copii au rezultate slabe, in timp ce doar 3,2 la suta pot fi regasiti in top. Pentru a nu exista niciun dubiu, mai fac precizarea ca atat in ceea ce priveste pregatirea la matematica, cat si in ceea ce priveste nivelul de lectura sau pregatire sti