Nu trece o zi fara ca un cargobot sau tanc petrolier sa nu fi fost atacat de pirati. Zonele periculoase sunt situate in largul coastelor din Indonezia, Bangladesh, Somalia si Nigeria, precum si in jurul Canalului Panama. Regiunea din jurul Golfului Guineea apare din ce in ce mai des in statisticile Biroului Maritim International (IMB), ceea ce indica faptul ca un nou punct fierbinte a aparut pe Coasta de vest a Africii. Gata sa recurga la violenta, piratii praduiesc marfuri si alte bunuri de valoare ori rapesc membri ai echipajului, pe care-i transporta pe uscat pentru solicitari de rascumparare.
Dar, intr-o economie tot mai globala, sunt si asiguratori din Romania care s-au confruntat cu problema piratilor din largul apelor Africii. Liderul din clasamentul primelor brute subscrise pe segmentul asigurarilor de mijloace de transport navale (maritime, fluviale, lacustre, canale navigabile) in industria locala este CertAsig cu subscrieri in valoare de 8,6 milioane de lei, in primele trei luni ale anului curent, intr-o piata care totalizeaza nu mai mult de 21,8 mil. lei, potrivit UNSAR.
Flota de nave romanesti este redusa si foarte veche, cu multe riscuri.
In ceea ce priveste flota din Romania, James Grindley (foto), CEO si presedinte CA CertAsig, afirma ca "majoritatea navelor aflate sub pavilion local sunt de tip maritim - fluviale, care realizeaza comert in special pe Dunare." Cele mai multe au ramas din perioada comunista. "Flota de nave romanesti, per ansamblu, este dimensiuni reduse si foarte veche, cu multe riscuri. Acest lucru creeaza spatiu pentru multe solicitari de despagubire, insa sumele asigurate sunt si ele reduse, precum si primele de asigurare. Cu toate acestea, competitia ridicata din partea celorlalti asiguratori pe acest segment si celelalte aspecte mentionate fac din flota prezenta in Romania o tinta destul de neatractiva".
A