Aseară am participat la o dezbatere televizată despre buget împreună cu profesorul Mircea Coşea şi consilierul primului ministru, Cristian Socol. În cursul discuţiei am auzit din nou argumentul că acciza de 7 cenţi va fi folosită pentru construcţia de autostrăzi, ceea ce va antrena un efect multiplicator în economie, contribuind la crearea de locuri de muncă în România.
Fără să intru în detalii privind eroarea conţinută în acest argument, ţin să precizez faptul că, acciza de 7 cenţi va avea şi un efect demultiplicator – adică va distruge locuri de muncă. Despre acest efect nu vorbeşte nimeni, dar el există. Deoarece, acciza afectează bugetul cetăţeanului – al adevăratului cetăţean, nu „bugetul cetăţeanului“ prezentat de guvern – venitul disponibil al acestuia va scădea şi, în consecinţă, cheltuielile sale se vor reduce afectând industriile al căror client era până în prezent.
Concret, impactul accizei asupra bugetului cetăţeanului Bogdan Glăvan pe anul 2014 va fi de 768 lei. Şi, ca să lămurim din start o posibilă neînţelegere, acest impact este independent de creşterea preţului la carburant. Dacă preţul va creşte cu 8%, atunci, dat fiind că eu cumpăr benzină de aproape 800 lei lunar, voi cheltui (anual) în plus cât am spus. Dacă preţul la pompă nu va creşte (deoarece preţul petrolului mondial se va reduce şi va compensa acciza), atunci înseamnă că voi pierde aceeaşi sumă din cauza faptului că acciza mă împiedică să economisesc bani cumpărând benzină mai ieftină (aşa cum s-ar fi întâmplat fără acciză). Deci, orice se va întâmpla, din bugetul cetăţeanului Bogdan Glăvan se vor transfera către bugetul de stat 768 lei.
Voi fi nevoit să îmi reduc cheltuielile în mod corespunzător. M-am şi gândit de unde o să tai în 2014 şi am ajuns la următoarele variante:
1. Nu voi mai cumpăra în primăvară anvelope noi. Cele cu care este încălţ