Cele mai vechi clădiri ale Constanţei datează din anii 1850, când Dobrogea era sub stăpânire otomană. Acestea au fost ridicate de englezii care au construit calea ferată şi portul.
Cele mai vechi clădiri ale Constanţei datează din anii 1850, când Dobrogea era sub stăpânire otomană.
Küstendge - denumirea turcească a Constanţei - era o mică aşezare orientală. Avea nici 3.000 suflete, majoritatea tătari, cărora li se adăugau turci, greci, armeni, evrei, bulgari şi români.
Ambiţia Imperiului Otoman de a dezvolta transportul în Dobrogea a dus la necesitatea construirii portului şi a căii ferate. Astfel că la finele anilor 1850, la Constanţa vine o companie englezească ale cărei edificii ridicate în acea epocă pot fi admirate şi astăzi. Sunt casele pe care angajaţii Imperiului britanic şi le-au construit pentru perioada şederii aici: pe strada Traian, pe actualul Bulevard Tomis sau pe valea portului.
La 1 septembrie 1857 este semnat actul de concesiune între guvernul otoman şi consorţiul englez Danube and Black Sea Railway and Küstendge Harbour Company. Englezii vin cu echipe de specialişti care să modernizeze primitiva Dobroge. La 22 septembrie 1864 este inaugurată calea ferată Cernavodă – Constanţa, concesionată englezilor pe 99 ani. În 1860 începe construcţia Farului căruia i-a rămas numele de „genovez“, fiind ridicat pe ruinele vechiului turn ridicat de italieni.
Englezii schimbă radical aerul prăfuitei Dobroge. Datorită noilor construcţii industriale, transportul şi comerţul prind viaţă. Economia animează urbea, ca pe vremea negustorilor greci. În 1878, când România anexează teritoriul dintre Dunăre şi mare, mai-marii vremii se întrebau exact cum se întreabă contemporanii noştri în legătură cu Basarabia: „Vrem, de fapt, Dobrogea? Ştim ce vor oamenii de o parte şi de alta a Dunării? Cum va fi reunirea?“
Entuziasmul întoarcerii