Al unui mare mit. Mitul conform căruia învăţământul de matematică românesc este ultraperformant. Şi, în ciuda istoriei zbuciumate şi a marilor probleme legate de bugetarea elevilor şi dascălilor, obţinem pretutindeni în lume rezultate de excepţie.
Şi că ne putem împăuna cu nenumărate titluri căştigate pe merit în competiţiile internaţionale. Realitatea este însă tragică. Cu desăvârşire străină de mitul cu care ne-am culcat şi ne-am trezit sub cap decenii la rând. Învăţământul românesc este contraperformant. Iar rezultatele la matematică sunt de-a dreptul ruşinoase.Chiar în ziua în care societatea românescă dezbate, cu ochii injectaţi, maniera în care preşedintele Traian Băsescu a apăsat pe butonul atomic, declanşând o criză fără precedent a bugetului de stat, iată, un studiu internaţional extrem de important, PISA, deşi trece cu desăvârşire neobservat şi necomentat, ne arată, în câteva cifre sintetice, situaţia dramatică în care se află învăţământul românesc. Un învăţământ subfinanţat, în pofida legii care prevede, în mod imperativ, alocarea a 6 la sută din Produsul Intern Brut. În cele ce urmează am să prezint şi am să comentez, cât se poate de succint, rezultatele.
Au fost investigate 65 de state. În ceea ce priveşte performanţele la matematică, România ocupă locul 45. În urma noastră există Kazahstanul, Tunisia, Indonezia, Peru, Columbia. Cu titlu de exemplu, zone ale lumii plasate pe primele locuri, cum sunt Shanghai sau Singapore, au statistic doar 3,8 la sută dintre elevi catalogaţi drept slabi, în timp ce 55,4 la sută se află în top. În România, situaţia este aproximativ inversată: 40,8 la sută dintre copii au rezultate slabe, în timp ce doar 3,2 la sută pot fi regăsiţi în top. Pentru a nu exista niciun dubiu, mai fac precizarea că atât în ceea ce priveşte pregătirea la matematică, cât şi în ceea ce priveşte nivelul de lectură sau pregătire sti