Firma Astra Arad acuză că tramvaiul polonezilor de la PESA este mult inferior celor româneşti, nu a fost respectat caietul de sarcini, iar funcţionarii primăriei i-au favorizat pe străini. Ancheta se reia.
DNA Cluj a decis să redeschidă dosarul penal în cazul licitaţiei pentru achiziţia de tramvaie organizată de Primăria Cluj Napoca, la care au participat două firme: Astra Vagoane Arad şi PESA Polonia. Cea din urmă a fost declarată câştigătoare. După licitaţie, Astra a reclamat la DNA Cluj faptul că societatea poloneză a livrat tramvaie care nu respectă caietul de sarcini şi că ar fi fost favorizată de funcţionarii Primăriei.
Filmul unei licitaţii
Iniţial, dosarul a primit NUP, însă prim-procurorul DNA Cluj, Elena Botezan, a decis să continue cercetările împotriva firmei poloneze pentru infracţiunea de înşelăciune. DNA va încerca să verifice şi ce a convins comisia de licitaţie să ia o decizie defavorabilă unei firme din România.
Concret, licitaţia pentru achiziţia de tramvaie a avut loc în luna martie 2012. Cele două firme care s-au prezentat, PESA Polonia şi Astra Arad, au avut de îndeplinit o serie de criterii care erau eliminatorii. Reprezentanţii Astra susţin că tramvaiul polonez nu este de ultimă generaţie, aşa cum era prevăzut în caietul de sarcini. În plus, podeaua trebuia să fie complet coborâtă, tramvaiul PESA neîndeplinind acest criteriu deoarece are rampe şi platforme care sunt situate cu 175 de mm mai sus: "Aşa cum rezultă din adresa AFER, singura instituţie de reglementare în domeniul vehiculelor de transport pasageri pe şine, podeaua complet coborâtă înseamnă podea fără pantă în interior şi fără platforme situate la alte înălţimi".
Criterii nerespectate
Cei de la Astra mai invocă faptul că în caietul de sarcini există o serie de criterii clare care nu puteau fi încălcate: "Tramvaiul să aibă trei module, respectiv două