Cota de biocarburanți din benzina comercializată în România va scădea anul viitor de la 5% la 4,5%, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern inițiat de Departamentul pentru Energie.
Aceasta deși calendarul inițial stabilit în 2011 prevedea că, de anul viitor, ponderea componentei bio din motorină va crește la 6%. Următorul pas în creșterea cotei componentei bio este 1 ianuarie 2018, când ponderea obligatorie va fi de 8%. La motorină, cota de biodiesel este în prezent tot 5% și va rămâne așa până la 1 ianuarie 2016, când va ajunge la 6,5%.
Cotațiile bursiere ale componentelor bio care se amestecă în benzină și motorină sunt mai mari decât cele carburanților, astfel că scăderea ponderii biocomponentelor determină, teoretic, reducerea prețului final la pompă. În prezent, cotația biodieselului este de circa 1.360 de dolari pe tonă, iar prețul motorinei este de 950 de dolari pe tonă. În ceea ce privește cotația biocomponentelor pentru benzină, aceasta este de circa 975 de dolari pe tonă, în timp ce cotația benzinei este de 960 de dolari pe tonă.
În nota de fundamentare a proiectul de HG, reprezentanții Departamentului pentru Energie precizează că 'în perspectiva aplicării de la 1 ianuarie 2014 a obligației de a introduce pe piață benzină cu un conținut de biocarburant de minim 6% în volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfuncționalități la nivelul pieței carburanților'.
Printre aceste disfuncționalități se numără 'existența impedimentelor de natură tehnică constatate în utilizarea acestui tip de benzină de către autovehiculele aflate în circulație, produse în general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind însă eterogenă și diferind funcție de fiecare producător de autovehicule. Acest fapt reprezintă o situație obiectivă ale cărei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de