In cei peste 10 ani de existenta a testelor PISA, au fost exprimate peste tot in lume numeroase pozitii critice din partea specialistilor.
Printre acestia e si d-l Horia Cornean care, ieri (4 decembrie 2013), pe platforma Contributors, afirma ca :
” Analiza rezultatelor acestui test este complicata si un forum deschis ca acesta nu e locul optim pentru o analiza pertinenta si elaborata. Parerea mea e ca testul de ‘matematica’ e orice numai de matematica nu. Problema data de mine ca exemplu mai sus (1) (2) e doar ceva care masoara abilitatea de-a intelege un text si de-a-l transpune intr-o formula. Matematica adevarata e cu totul altceva.
Faptul ca chinezii s-au descurcat mai bine la astfel de probleme care pot fi exersate de orice individ nu spune decit ca societatea chineza/sistemul lor de invatamant difera mult de ce gasim in Europa. Nu putem insa trage concluzia ca tinerii romani stiu mai putina matematica/au mai putin talent decat cei chinezi”.
(http://www.contributors.ro/administratie/educatie/de-ce-elevii-romani-nu-sunt-motivati-sa-invete-la-matematica/#comment-161929 )
O asemenea abordare a testelor PISA nu face decat sa intareasca distinctia dintre competente si cunostinte, introdusa de la inceputul acestor evaluari internationale.
PISA evalueaza competente, adica modul cum esti capabil sa utilizezi in cotidian ceea ce ai invatat. Se porneste de la ipoteza ca, prin utilizare, competentele ar avea un grad de obsolescenta mai redus decat cunostintele, care se definesc in relatie cu ceea ce ai fost invatat si ti s-a predat la scoala dar pe care le uiti mai repede.
Folosind cuvintele d-lui Cornean, testul PISA nu vrea sa fie “matematica adevarata”. Isi propune intr-adevar sa masoare “abilitatea de-a intelege un text si de-a-l transpune intr-o formula”.
Unii dintre comentatorii din forumul Contributors au spus, pe drept