Unele coduri de etică sunt mai bine construite decât altele. Cel al lui Chevron este unul bun. Nu foarte bun, doar bun. Peste medie, dar nu printre cele mai bune. Pe o scară de la 1 la 10, e un cod de nota 8.
Chevron are un cod de etică. Toate multinaţionalele au unul. De fapt, etica în afaceri este o parte fundamentală a culturii organizaţionale a marii majorităţi a companiilor din ţările dezvoltate - iar codul de etică este coloana vertebrală a managementului eticii într-o astfel de companie.
Unele coduri de etică sunt mai bine construite decât altele. Cel al lui Chevron este unul bun. Nu foarte bun, doar bun. Peste medie, dar nu printre cele mai bune. Pe o scară de la 1 la 10, e un cod de nota 8. Ceea ce, una peste alta, nu e deloc rău.
Foarte pe scurt, codul de etică reprezintă promisiunea pe care o organizaţie - în cazul de faţă, o firmă - o face cu privire la valorile, principiile, practicile şi procedurile privind comportamentul etic pe care le susţine şi le dezvoltă în raport cu membrii organizaţiei, cu colaboratorii acesteia (în cazul firmelor: clienţi, furnizori şi concurenţi), cu autorităţile publice şi cu comunităţile în mijlocul cărora operează.
Toate codurile bune de etică - fie ale companiilor, fie ale ONG-urilor, fie ale altori tipuri de organizaţii - explică asta în termeni cât se poate de simpli. „Gândeşte-te că ceea ce faci ar apărea mâine pe prima pagină a ziarelor, cu toate detaliile. Dacă nu ţi-ar conveni să te vezi în ziar, înseamnă că acţiunea ta e cel puţin problematică din punct de vedere etic şi e preferabil să te abţii”.
Valorile, principiile, practicile şi procedurile pe care o firmă şi le asumă prin codul său de etică sunt universale. Asta înseamnă că ele sunt şi trebuie să fie respectate şi aplicate pretutindeni acolo unde firma derulează operaţiuni. Când codul de etică este respectat de companie în anumite