Scris de T. Ex. - Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a refuzat să spună cine a propus majorarea accizei la benzină și motorină cu 7 eurocenți. Acesta a explicat că este vorba despre un pachet mai mare negociat și nu a vrut să intre în detalii. În schimb, Voinea a dezvăluit că FMI a propus creșterea cotei unice de la 16 la 18 procente.
„Cine a venit cu această măsură? Ele nu sunt personalizate. Au fost multe măsuri pe masă (…) nu are rost să intrăm în astfel de detalii. Aceste măsuri se discută cu partea romană şi noi le asumăm. O măsură care a fost pe masă, nu la solicitarea părţii române, şi pe care nu am adoptat-o, a fost creşterea cotei unice. De la 16 la 18%. N-am adoptat-o pentru că ne-am uitat la efectele asupra întregii economii”, a explicat Liviu Voinea.
Ministrul delegat a subliniat faptul că bugetul se construiește pe un nivel al deficitului și al venitului. Mai apoi trebuie acoperit golul care reiese din diferența între venitul deficit și cheltuieli.
„Golul respectiv era de peste 5 miliarde de lei (…) Inclusiv creşterea salariului minim a adus un plus la buget, pentru că pe sectorul privat sunt mai multe salarii minime decât în sectorul public”, a spus Voinea.
Acesta a arătat că, prin creșterea accizei cu 7 eurocenți, bugetul va câștiga 2,6 miliarde de lei. Cât despre posibilitatea ca această sumă să fie alocată exclusiv pentru construirea de autostrăzi, el a explicat că, la nivel bugetar, un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume.
„E un principiu în buget. Nu pot să prevăd cu articol special exact suma aceasta se duce exact în bugetul acesta. Nu-mi permite legea. Bugetul pentru autostrăzi şi drumuri naţionale este de 6,2 miliarde lei, în timp ce încasările din această taxă sunt la jumătate. Bugetul CNADNR a fost de 5 miliarde lei în 2013, va fi de 6,2 miliarde lei în 2014 şi este prevăzut să crească