Francezul Régis Michel, conservator-şef la Muzeul Luvru din Paris, a fost în luna septembrie invitatul de onoare al Muzeului de Artă Cluj-Napoca în cadrul programului „Lecţie deschisă“ care a avut ca temă „Criza culturii contemporane“.
Specialistul îşi desfăşoară activitatea în cadrul departamentului de „Arte Grafice“ la cel mai important muzeu din Franţa, el având grijă, printre altele, să înregistreze colecţiile, să se ocupe de studierea şi de păstrarea acestora în bune condiţii, să le pună în valoare şi să organizeze expoziţii.
Francezul este de asemenea un scriitor şi istoric de artă foarte cunoscut, care a făcut valuri în Paris atât datorită expoziţiilor pe care le-a organizat, cât şi datorită ideilor pe care le-a vehiculat.
În expunerea sa despre criza culturii contemporane, Régis Michel nu s-a ferit să critice dur marile muzee ale lumii, inclusiv pe cel unde lucrează, pe politicienii europeni, printre care preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, dar şi pe organizatorii Jocurilor Olimpice care au ales ţări precum Rusia sau China ca locuri de desfăşurare a întrecerilor sportive.
„Cultura trece printr-un fenomen de disneylandizare“
Régis Michel, conservator-şef la Muzeul Luvru, a făcut pentru „Weekend Adevărul“
o analiză dură a culturii contemporane în care a criticat marile muzee ale lumii, pe politicienii europeni, dar şi pe organizatorii Jocurilor Olimpice sau ai Cupei Mondiale de fotbal.
„Weekend Adevărul“: Aţi susţinut la Cluj o prelegere despre criza culturii. Care sunt cele mai importante elemente ale acestui fenomen?
Régis Michel: Vorbim în acest context despre criza muzeelor şi despre criza artei contemporane. Muzeele au fost create în epoca iluministă cu scopul de a educa, ele erau instituţii publice şi critice în acelaşi timp. Astăzi, ele trec printr-un fenomen opus, cr