Sub privirile distant-ingaduitoare ale lui Catherine Deneuve si sub cele, ascunse sub ochelari de soare, ale lui Pedro Almodóvar, ceremonia de sambata seara s-a desfasurat fara vlaga, dar a fost importanta pentru noi datorita premiului acordat Adei Solomon. Ce pacat ca Luminita Gheorghiu, sosita de la New York cu doar trei ore inaintea galei, n-a urcat si ea pe scena !...
Diversitatea culturala s-a vazut in premii, in sensul ca unele filme au fost mai egale decat altele: „La grande bellezza” a fost premiat ca Filmul European al Anului, pentru regie, actor si monteur, iar Italia a mai luat un premiu prin Ennio Morricone pentru „O oferta irezistibila”/„The Best Offer”, premiul pentru scenariu pleaca in Franta, cel de interpretare feminina in Belgia, imaginea in Israel, sound design-ul in Germania samd.
Actrita europeana a anului a fost votata tanara belgiana Veerle Baetens din „The Broken Circle Breakdown”, in regia lui Felix van Groeningen, o poveste despre dragoste, cuplu, boala, moarte care a avut in acest an cele mai multe nominalizari la Premiile EFA, desi in final n-a luat decat o recompensa.
Ceva s-a schimbat cu premiile Academiei Europene de Film (EFA) si nu in bine. S-a introdus o noua categorie – Comedia Europeana a Anului, al carei scop e incurajarea genului comic. Asta face ca lista celor mai bune filme sa se largeasca. Sunt acum sase filme nominalizate pentru Filmul European al Anului si patru pentru Comedia Europeana a Anului.
Daca premiile EFA se vor reprezentative pentru cinematografia europeana, cum e posibil ca unul dintre cele mai bune filme din acest an, care intamplator e romanesc, „Pozitia copilului”, sa nu fie nominalizat decat pentru actrita? Inseamna ca, in afara de Luminita Gheorghiu, nimic nu era remarcabil la el?
Doua dintre filmele nominalizate la cea mai importanta categorie sunt pr