Prima mare ilegalitate, şi poate cea mai gravă, este modul în care a avut loc semnarea contractului în martie 2004. La acel moment guvernul era condus de Adrian Năstase, ministerul Transporturilor de Miron Mitrea, iar şef al Corpului de Control al primului era chiar Victor Ponta, premierul din zilele noastre.
Momentele de acum zece ani au fost presărate de mai multe nereguli, grave.
Prima neregulă: contract fără licitaţie
Cronologic, lucrurile s-au desfăşurat astfel: în data de 18 noiembrie 2003 guvernul Năstase a aprobat OUG 120/2003 prin care se aproba demararea de către Compania de Drumuri a negocierilor cu ”o singură sursă” anume cu firma Bechtel a unui contract de ”proiectare, construire şi finanţare” pentru autostrada Transilvania. Ordonanţa prevedea derogări de la legislaţia achiziţiilor publice astfel în cât contractul să poată fi acordat americanilor direct, fără licitaţie.o singură sursăo singură sursă
A doua neregulă: Obligaţia finanţării s-a evaporat
”Negocierile” CNADNR-Bechtel au durat nicio lună deşi era vorba de un contract extrem de complex. In decembrie 2003, Guvernul aproba prin HG 1513/2003 forma ”negociată” a contractului. In mod ilegal, contractul nu mai cuprindea şi partea de finanţare a lucrărilor de către Bechtel. Şi-a luat cu de la sine putere Mihai Başulescu, fost director general al CNADNR, libertatea de a îi ierta pe americani de această obligaţie prevăzută în OUG? Raportul făcut acum de oamenii lui Ponta nu stabileşte nicio responsabilitate.
Acceptul Parlamentului trebuia să existe obligatoriu înainte ca CNADNR să înceapă negocierile cu americanii. Acesta a venit de abia în martie 2004, prin adoptarea legii 32/2004.
A treia neregulă: Bechtel, scutiţi de taxe vamale
O prevedere abuzivă adoptată de Guvernul Năstase în decembrie 2003 a fost cea con