Devansată cu o săptămână față de data ei din SUA, Black Friday s-a transformat într-o săptămână de reduceri la multe magazine online și offline. Vânzările, de peste 80 milioane euro, s-au dublat față de anul trecut.
Unul dintre cele mai bune exemple de tradiții care se schimbă sau apar este Black Friday. Un eveniment care nu presupune decât vânzări cu reduceri, devenit foarte important în Statele Unite ale Americii, și care a ajuns la noi doar acum trei ani, adus de eMag. Un „festival“ de celebrare a consumerismului, de sărbătorire a „shoppingului“, așteptat de fiecare dată de nenumărați clienți.
Istoria de doar trei ani a Black Friday în România a fost suficientă pentru ca vânzătorii să capete experiență. Site-urile picate de volumul mare de trafic au fost mult mai puține, comenzile s-au onorat în proporție covârșitoare (de fapt, și la două săptămâni de la încheierea primei zile de „festival“ se mai livrau comenzi), iar stocurile, suplimentate atunci când a fost nevoie. O istorioară amuzantă spune Iulian Stanciu, CEO eMag, legată de un exeperiment făcut de revelion, în urmă cu câțiva ani, când au anunțat, pe 31 decembrie, o serie de reduceri ce ar fi avut loc doar în prima noapte a anului. „Surprinzător a fost cât de mulți clienți au intrat pe site să vadă ofertele. Nu te aștepți să fie prea multă lume într-o noapte în care se presupune că stai să petreci cu prietenii și familia“, spune Stanciu.
eMag este magazinul care a adus inițial Vinerea Neagră în România. Acesta este și motivul pentru care vânzările online sunt mai mari decât cele din magazine fizice, în timp ce în SUA reducerile au fost destinate de la bun început magazinelor (la începuturi, nici nu exista comerț online). Dar un online versus offline stârnește controverse la noi, ci faptul că în timp ce în SUA Black Friday este bătută în cuie în ultima vineri din noie