Un memoriu adresat conducerii Ministerului Transporturilor de către liderii feroviarilor arată dezastrul de pe calea ferată: traficul de acum e la jumătatea celui din urmă cu 10-15 ani, există 3.000 de zone periculoase din cauza stării precare a infrastructurii (în 2009 erau „doar” 1.000) şi 75% din poduri au termenul de reparaţii depăşit.
În ultimii zece ani, infrastructura feroviară din România a primit alocări bugetare de doar 5% până la 7% din necesar, de 6-7 ori mai puţin decât s-a cheltuit pentru reţeaua de drumuri se arată în Memoriu. Documentul, obţinut de Ziarul de Investigaţii, este elaborat de către Asociaţia Transportatorilor Feroviari (ATFER).
Viteza comercială scade permanent
Problemele majore ale căii ferate i-au fost prezentate ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, de către preşedintele ATFER, George Buruiană.
Din punctul de vedere al infrastructurii feroviare asistăm la un dezastru, spune George Buruiană, care precizează din capul locului că nu este vorba de o exagerare sau o figură de stil. În sprijinul afirmaţiei sale, el menţionează scăderea permanentă a vitezei comerciale a reţelei feroviare, din cauza creşterii permanente a numărului de puncte periculoase.
„La această dată sunt peste 3.000 de puncte slăbite în infrastructură, dintre care peste 50% foarte periculoase”, se arată în memoriul trimis de ATFER ministrului Transporturilor.
Conducerea ATFER a pus documentul la dispoziţia Ziarului de Investigaţii, după ce a constatat că, timp de mai bine de o lună de zile, nu a primit niciun răspuns de la ministru.
„Calea ferată, un loc unde se fură sistematic“
Din cauza subfinanţării, creşte în permanenţă numărul liniilor şi podurilor nereparate şi scoase din funcţiune (circa 75 % sunt cu scadenţă la reparaţii depăşită). De asemenea, creşte numărul de linii şi secţii de c