Sute de vrânceni sunt nevoiți să stea lunar la cozi, la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea, pentru a obține adeverințe care le atestă calitatea de asigurat. Asta deși în urmă cu câțiva ani, statul a implementat un sistem informatic prin intermediul căruia medicii pot afla on line dacă un pacient este asigurat sau nu. Este vorba de Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), care a costat statul român peste 120 de milioane de euro. Acest sistem are, însă, foarte multe erori.
Medicii de familie susțin că, din acest motiv, sunt nevoiți să solicite pacienților, la o anumită perioadă de timp, adeverințe de asigurat. „SIUI oferă posibilitatea verificării categoriei de asigurat, dar și a categoriei de asigurat din care face parte pacientul. De exemplu, în cazul pensionarilor cu venituri sub 700 de lei, ei prezentă această adeverință, CAS își asumă responsabilitatea privind categoria din care fac parte. Solicităm aceste adeverințe pentru că SIUI nu face actualizările în timp real și la un control al CAS, ei pot spune că am eliberat rețete unui pacient care nu mai este asigurat, deși el era. Practic, solicitarea acelor adeverințe ne oferă nouă o garanție, o justificare în cazul unui control. Dacă nu le-am avea, cei de la CAS ne-ar putea imputa sume de bani. Dacă SIUI ar merge perfect, acele adeverințe nu ar mai fi solicitate, doar în cazul în care se schimbă angajatorul”, motivează medicul Grigore Hanță, președintele Patronatului Medicilor de Familie Vrancea.
Cardul de sănătate va înlocui adeverința de asigurat
Reprezentanții CAS spun că aceste adeverințe sunt solicitate de medicii de familie în momentul în care întâmpină diferite neclarităţi privind pacienții. „În cazul în care furnizorul de servicii medicale (medicul de familie/ medicul specialist) identifică neclarităţi în ceea ce priveşte calitatea de asigurat