România şi-a redus în ultimele două decenii producţia de încălţăminte şi ciorapi cu 60% până la 94%. Deşi piaţa locală se află pe poziţia a 14-a în topul celor mai importanţi exportatori de încălţăminte, producţia a scăzut an de an în contextul în care mai multe fabrici locale de mici dimensiuni şi-au închis porţile. Cei mai importanţi jucători sunt în firmele străine, precum Ara şi Rieker, care au venit după ’90 şi au investit aici zeci de milioane de euro în facilităţi de producţie proprii care realizează încălţăminte doar pentru export. Şi hainele „made in Romania” iau drumul exportului. În cazul producţiei de textile, fabricile din România produc în principal în sistem de lohn pentru nume mari de la nivel internaţional. Multe din hainele Zara, H&M sau C&A au pe etichete „made in Romania”, însă astăzi nu mai există producători de haine care să îşi pună brandul propriu pe hainele realizate.
Cei mai mulţi retaileri vin în România pentru forţa de muncă bine calificată şi pentru apropierea de pieţele vestice. Totuşi, România a pierdut lupta cu pieţele din Asia pe segmentul salariilor, fabricile din China, Bangladesh sau Pakistan lucrând pe sume mult mai mici decât cele din România. În acest context şi de asemenea în contextul crizei fabricile din România au pierdut clienţi, mii de angajaţi au rămas fără loc de muncă, iar unele fabrici s-au închis. Astfel, producţia a scăzut cu 94% în perioada 1989-2011, potrivit datelor INS. În cazul producţiei de ciorapi, pentru a rezista, unii jucători au intrat în insolvenţă, cum este cazul Mondex Sibiu. Alţii s-au dedicat exportului, în timp ce unele fabrici au decis să tragă obloanele, îngenuncheate de concurenţa venită din China (produse ieftine, pentru persoanele cu venituri sub medie) pe de-o parte şi din Italia pe de alta (pentru persoanele cu venituri peste medie).
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziar