România a pierdut peste 100 de centre de producţie a berii în ultimii 20 de ani, ajungând la mai puţin de 20 de unităţi în prezent, dar producţia a crescut, ceea ce se reflectă în nivelul consumului. Astfel, consumul de bere s-a dublat în intervalul 1998 – 2012, arată un calcul al ZF pe baza datelor Asociaţiei Berarii României.
România a devenit unul dintre puţinele state în care numărul de berării este în scădere, fără ca pe termen mediu să existe perspectivele ca altele noi să apară în loc. Închiderile s-au ţinut lanţ în toată această perioadă, atât în primii ani de după Revoluţie, cât şi în 2013.
O privire retrospectivă arată că 2010 a fost cel mai nefast an, când liniile de producţie s-au oprit la Haţeg (fabrică deţinută de Heineken), Blaj (fabrică deţinută de Bergenbier) şi la Cluj (fabrică deţinută de Ursus). Tot în acea perioadă au mai fost închise şi alte fabrici de dimensiuni mai mici, din Galaţi şi Ialomiţa. Dacă în 2010 era închisă, anul acesta fabrica Ursus de la Cluj a fost pusă la pământ. Tendinţa pe piaţa berii din România a fost ca producătorii să mărească capacitatea din fabricile de dimensiuni mari, fără a investi în noi unităţi de producţie.
Ultima statistică a Asociaţiei Berarii Europei arată că la nivelul anului 2011 în economia românească funcţionau doar 20 de berării, care au produs 17 milioane de hectolitri de bere, nivel apropiat de cel al cehilor.
Spre comparaţie, Cehia (statul cu cel mai mare consum de bere din Europa) are 55 de fabrici (dacă nu se iau în considerare şi microberăriile, care sunt în număr de 130) a căror producţie a atins 18 milioane de hectolitri în 2011. Fabricile locale acoperă 99% din consumul de bere, importurile nereuşind să „muşte“ prea mult din această industrie. România se află pe locul şase în Europa din punctul de vedere al consumului de bere, anual consumându-se aproape 90 de litri p