Veniturile companiilor de pe piaţa de media din ţara noastră au scăzut cu 17% anul trecut faţă de 2008, pe fondul reducerii bugetelor alocate de companiile-client și al cheltuielilor consumatorilor finali pentru produsele media, arată un studiu al portalului Manageranticriza.ro, transmis astăzi redacţiei.
În cei patru ani analizaţi, cifra de afaceri totală a scăzut cu 16,9%, într-un ritm mediu anual de 4,5%. Cea mai mare diminuare a fost semnalată în segmentul serviciilor de reprezentare media (12,9%), în timp ce scăderea din difuzarea și transmiterea de programe a fost de 0,3 procente. Cu toate acestea, sectorul de producţie/distribuţie cinematografică, video, TV, audio a înregistrat o creștere anuală medie de 5,8%.
Criza economică a fost resimţită și în profitabilitatea eșantionului de companii analizate, în 2012 pierderea netă înregistrând valoarea maximă, în creștere cu 25,9% faţă de 2011. Singurul an pe profit a fost 2008, mai arată documentul citat.
În ceea ce privește agenţiile furnizoare de servicii de reprezentare media, compania Media Investment Communication a fost liderul pieţei în 2012, după criteriul cifrei de afaceri. În anul respectiv, firma a înregistrat o creștere cu 4,3% a cifrei de afaceri, dar o reducere cu 7,2% a profitului. Viteza de încasare a creanţelor (126 de zile) s-a situat cu puţin sub media companiilor analizate (130 de zile).
Dintre companiile de reprezentare media prezente în Top 10, patru au obtinut creșteri ale cifrei de afaceri în anul 2012, cu valori cuprinse între 4,3% (Media Investment Communication) și 10,6% (Mediacom România). În același an, Mediaedgecia România a prezentat o reducere a cifrei de afaceri cu 30,8% faţă de 2011 și cea mai mică valoare a duratei de încasare a creanţelor, de 75 de zile.
În Top 10 al firmelor de producţie/distribuţie, difuzare și transmitere de conţinut media, în perio