Viața și moartea lui Nelson Mandela ne spun multe lucruri interesante despre nevoia de simboluri a modernității globalizate în care trăim. Zilele acestea, multiplicarea omagiilor aduse „părintelui Africii de Sud“ este etapa finală a unui lung proces de sanctificare. E cu adevărat extraordinar destinul copilului de culoare care a avut ghinionul să se nască într-o Africă de Sud din ce în ce mai rasistă și a ajuns părintele unei națiuni multirasiale. Dar această poveste extraordinară este numai soclul care face posibilă o statuie menită să încarneze valorile, pasiunile și pericolele societății globale.
În noaptea de joi, 5 decembrie, la ora când principalele televiziuni de știri internaționale și-au întrerupt programele pentru a da în direct anunțul făcut de actualul președinte al Africii de Sud, Jacob Zuma, știrea morții lui Nelson Mandela putea fi cunoscută pe alte căi, dar nu trebuia să devină numai subiectul unui banal breaking-news. Caracterul ritualic al anunțului și doliul global instituționalizat pun în evidență măsura în care Mandela devenise deja un simbol care scapă Africii de Sud, care depășește și statura de „mândrie a întregului continent african“, pentru a fi îmbrățișat de toți liderii politici și de toate societățile care se simt parte a lumii mondializate.
Sursă de legitimare pentru unii, resursă inepuizabilă de speranță pentru alții, legenda Mandela conține, ca orice legendă, un adevăr dincolo de realitatea și detaliile istorice. Esențial este însă faptul că acest adevăr se înrădăcinează într-o reală confruntare între un om și lumea în care s-a născut.
Mandela a fost un revoluționar. Unul care, după lupta în ilegalitate, după 27 de ani de închisoare, până la urmă a învins. Este ultimul revoluționar învingător al secolului XX și pentru asta capacitatea sa de a-i inspira pe membrii societăților civile