Ieri, mii de liceeni ieseni din clasa a XII-a au intrat in febra simularilor examenului de Bacalaureat 2014. Acestia au sustinut proba scrisa la disciplina Limba si literatura româna. Elevii prezenti, peste 5.700, au avut de rezolvat subiecte elaborate de inspectorii de specialitate, diferite în functie de filiera, dar cu aceeasi structura si cu punctaj similar, în conformitate cu programa de examen în vigoare, cu modelele postate de Centrul National de Evaluare si Examinare pe site-ul oficial al Ministerului Educatiei Nationale (MEN). Concret, acestia au avut de rezolvat texte poetice reprezentative pentru curentul simbolist, din creatia "Si flautul magic vorbi", de Stefan Petica, dar si despre directia modernista interbelica prin opera "Monotonie pe vioara", de Tudor Arghezi. La subiectul al II-lea, a fost vorba de un textul argumentativ care le-a oferit candidatilor posibilitatea de a-si demonstra nu numai competentele specifice redactarii unei astfel de compuneri, cât si cultura generala, propriile pasiuni sau experientele de lectura referitoare la rolul muzicii în cultivarea sensibilitatii tinerilor. Subiectul al III-lea, eseul de 2 - 3 pagini, le-a solicitat prezentarea particularitatilor basmului cult, valorificând un text studiat. "În ansamblu, variantele de la disciplina limba si literatura româna au fost de nivel mediu spre dificil, echilibrate, cu abordarea unor aspecte fundamentale referitoare la cele doua genuri literare majore studiate, liric si epic, încât elevii pot obtine rezultate bune si foarte bune în acest prim moment de evaluare a pregatirii examenului national de Bacalaureat. S-au ales subiecte incitante care sa valorifice gândirea critica, reperele culturale si profunzimea judecatilor de valoare, tinând cont de rezultatele bune ale învatamântului iesean la examenele nationale anterioare, rezultate pe care intentionam sa le permanentizam, impun