Presseurop este un site care publică, în zece limbi (inclusiv româna) articole preluate din presa europeană. Este extrem de interesant şi profesionist şi chiar te face să crezi că “visul european” e tangibil. Dar Comisia Europeană a decis – într-o manieră ciudată - că trebuie să dispară.
Apărut în 2009 şi finanţat cu 3 milioane de euro pe an de Comisia Europeană, şi-a făcut treaba excelent. A ajuns la 600.000 de cititori pe lună şi, prin selecţia articolelor, ca şi prin posibilitatea oferită cititorilor din toată Uniunea Europeană de a comenta, fiecare pe limba lui, temele importante, a făcut un pas mare spre crearea unui spaţiu public european. Adică ceea ce, de atâta timp, Comisia Europeană zice că vrea, dar nu poate. An de an, Comisia a cheltuit sume uriaşe pentru “comunicare”, cu rezultate slăbuţe. Milioanele de broşurele explicative, diversele centre şi birouri de informare înfiinţate peste tot, miile de seminarii, colocvii şi workshopuri pe tot felul de teme n-au reuşit să alunge din mintea celor mai mulţi cetăţeni senzaţia că birocraţii de la Bruxelles sunt un fel de castă privilegiată care decide soarta Europei “din birou”, fără să ia în seamă adevăratele probleme ale oamenilor. Miliardele de euro cheltuite pentru a traduce pe înţelesul cetăţenilor conceptele sofisticate şi documentele Uniunii Europene par, astăzi, bani aruncaţi pe fereastră. Sentimentele anti-europene cresc peste tot, partidele populiste şi naţionaliste au tot mai mult succes, inclusiv în ţările în care, până acum câţiva ani, predomina euro-optimismul. Alegerile din 2014 s-ar putea să confirme aceste tendinţe: o să ne trezim cu o grămadă de populişti şi naţionalişti în Parlamentul European. Şi nu vor mai fi circari exotici – precum Vadim Tudor şi Gigi Becali “ai noştri” – ci populişti adevăraţi, care vor submina Uniunea Europeană “din interior”. Comisia Europeană ar trebui să aibă dece