Prezenteismul italian este una din cele mai proteice, mai variabile mişcări artistice europene, de mare soliditate, ce are în interiorul ei artişti şi intelectuali, plasticieni în primul rând, muzicieni, filozofi, istorici ai artei, prozatori, poeţi, cu toţii receptând „ameninţările la condiţia lor de oameni“, cum preciza criticul de artă Dan Lăzărescu în lucrarea sa, „Prezenteismul Italian“.
Prezenteiştilor italieni li s-au alăturat importante grupuri de artişti plastici francezi,spanioli, germani, bulgari şi, iată, români. Se poate spune fără a greşi că aici este vorba de o solidarizare europeană. Pornit fără scopuri şi interese politice, dar indicând o generozitate comună, Prezenteismul are o deschidere plenară de idei, elaborate fără nici un fel de frontiere.
Mişcarea Prezenteistă este în amănunt prezentată de criticul de artă arădean Dan Lăzărescu, în cartea sa, „Prezenteismul Italian“, Editura Fundaţiei „Ioan Slavici“ Arad, 2006.
Toamna anului 2006 a adus la Arad pentru prima dată o expoziţie a Mişcării Prezenteiştilor Italieni, organizată la Muzeul de Artă din cadrul Complexului Muzeal Arad. Cu această ocazie au venit în oraşul nostru trei importanţi reprezentanţi ai mişcării.
Este vorba despre Alessandro Piccinini, sufletul şi iniţiatorul Mişcării Prezenteismului, Mariella Loro – sensibilă şi distinsă plasticiană şi Antonio Gentile, dinamic şi generos. De menţionat că o manifestare publică a mişcării a avut şi la Şiria cu un an înainte, de proporţii, însă, mult mai reduse.
Atenta receptare a expoziţiei arădene a determinat o vie necesitate de colaborare a artiştilor italieni cu cei din judeţul nostru. Cum în această vară, la Roma, prezenteiştii italieni au organizat o amplă expoziţie „Giuseppe Verdi“ (italienii au un adevărat cult pentru părintele Aidei) au adresat cu această ocazie o invitaţie de participare la doi plastic